Moć neformalne edukacije unutar formalnog konteksta

trening4

 

Europski trening „Moć neformalne edukacije unutar formalnog konteksta“ organizirala je nevladina organizacija Arci Nuova Associazione iz Torino di Sangro, malog mjesta u pokrajini Abruzzo u Italiji. Trening je održan od 26. veljače do 6. ožujka. U treningu su sudjelovali nastavnici, mladi, djelatnici i volonteri nevladinih organizacija – sveukupno 27 sudionika iz Italije, Belgije, Bugarske, Slovenije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije, Makedonije, Albanije i Rumunjske sa željom da prenesu inovativne metode i tehnike neformalne edukacije koje bi se mogle implementirati u formalnom kontekstu. Na treningu su iz RCT-a sudjelovali Salam Al-Nidawi, prevoditelj za arapski jezik i Adrijana Hadžić, socijalna radnica.

Glavna namjera organizatora je bila osigurati sudionicima prilike za učenje i omogućiti poboljšanje i razvoj vještina, pristupa i praktičnih alata u svrhu predlaganja, organiziranja i implementacije aktivnosti neformalne edukacije u formalnom okruženju poput škola i Savjeta mladih.
Sudionici su bili smješteni u bivšem samostanu di San Felice u Torino di Sangru gdje su također organizirane mnogobrjne aktivnosti vezane uz projekt u kojem su sudjelovali.trening3

Glavni ciljevi projekta su bili naučiti kako koristiti nefromalnu edukaciju unutar formalnog konteksta jer neformalna edukacija igra veliku ulogu u osiguravanju novih vještina za mlade koje su potrebne na tržištu rada, u obrazovanju a također i u njihovom osobnom razvitku. Neformalna edukacija može naći svoju širu primjenu i u zajednici kao i unutar struktura formalne edukacije i može doprinijeti u promišljanji važnih temam poput ljudskih prava, alternatvnih područja obrazovanja, održivog razvoja, etici u medijima, aktivnom sudjelovanju i procesima zagovaranja, kao ključnim područjima u izgradnji funkcionalnog društva, čime se zadovoljavaju potrebe našeg brzorastućeg globalnog okruženja. To su glavne poruke koje je udruga Arci Nuova htjela prenijeti kroz ovaj projekt.
Kroz ovaj trening sudionici su naučili da nefromalna edukacija može pridonijeti formalnom kontekstu kroz motivaciju sudionika uključujući ih tijekom procesa učenja u praktična iskustva, koja mogu uključivati indirektno vođenje u cilju samo-refleksije, vizualne metodologije u procesima učenja, vježbe analize potreba i sl.

Prvi dan aktivnosti bio je u znaku međusobnog upoznavanja, tim building sudjelovanjem u lokalnom karnevalu i sajam sudjelujućih organizacija. Na sajmu organizacija imali smo priliku predstaviti RCT te smo u tu svrhu ponijeli slike, brošure, postere, naljepnice, video materijale, kako bismo drugima predstavili našu udrugu, naša područja rada, projekte i ostale aktivnosti na dinamičan i interaktivan način. Bilo je zanimljivo čuti o drugim organizacijama, njihovim projektima i ciljevima koje žele postići te je bilo zanimljivo čuti što se može sve postići u ovoj vrsti posla. Svaka grupa (podijeljeni po zemljama) napravila je svoj štand tako da je svaki sudionik mogao slobodno pristupiti i informirati se na svakom štandu. Najzanimljivija stvar tog prvog dana je bila interkulturalna večer gdje smo mogli više saznati o kulturi drugih zemalja, navikama, običajima i proizvodima.trening2

Narednih nekoliko dana započeli smo s tematskim aktivnostima: prevladavanje jezičnih barijera, Ja, Ja i kulturalni identitet, poticanje kritičkog mišljenja kroz medije, rodna perspektiva i rodna ravnopravnost. Rad na interkulturalnom učenju je također bilo uključeno u projekt.
Svaku aktivnost smo provodili u malim grupama i imali smo mogućnost razmjene ideja na svaku temu na neformlan način. Stoga je bilo jako zanimljivo čuti druge prespektive i kako kulturalni identitet može utjecati na način ramišljanja, rada i življenja. Zanimljivo je to što smo sve teme pokrili grupnim radom na neformalan način te se sve naučene metode mogu primijeniti u našem poslu.
Dva dana smo intenzivno radili na aktivnostima vezanima uz motivaciju i aktivno sudjelovanje, mirno rješavanje konflikata, unprjeđenje komunikacijskih vještina, kako pristupiti temi ljudskih prava unutar formalnog konteksta, kako pristupiti pitanjima održivog razvoja kroz edukaciju o ekologiji i okolišu. Kasnije smo imali vrijeme za dijeljenje utiska i ideja.

trening1Mapiranje realnosti: nacionalni kontekst i pozadina
Svaki sudionik je morao istražiti neformalnu edukaciju i kako je ona prepoznata u njegovoj zemlji a uz to i pristupe, ponašanja, praktične i teorijske aspekte formalnog edukacijskog sustava. Morali smo pokazati praktične primjere/rezultate neformalne edukacije ostvarene u našem okruženju, uključujući moguća iskustva unutar formalnog konteksta. Tijekom ove aktivnosti mogli smo čuti sličnosti i razlike od zemlje do zemlje u njihovom neformalnom učenju i koliko svaka zemlja prepoznaje pravo značenje alata i metoda koje može pružiti neformalno učenje kako bi se poboljšao formalni kontekst.
Ovo je bio prvi seminar/trening ovakvog tipa na kojem sam dobio priliku sudjelovati i steći nova znanja i vještine. Jako mi se svidjeo proces učenja organiziran kroz projektne aktivnosti i koliko je zapravo moguće dobiti nova znanja na ovaj način. Za mene je ovo bilo dragocjeno iskustvo. Dojimo me se način na koji su nas dočekali i mislim da su odradili dobro svoj posao.

Salam Al-Nidawi